Strona głównaBiznesSystem CRM – dlaczego warto opierać na nim sprzedaż?

System CRM – dlaczego warto opierać na nim sprzedaż?

Na przestrzeni ostatnich 10 lat, systemy CRM mają coraz większy udział we wspomaganiu przedsiębiorstw w zarządzaniu firmą i układaniu codziennej pracy. Skrót CRM wywodzi się z języka angielskiego i oznacza system do zarządzania relacjami z klientami (ang. Customer Relationship Management). Choć nazwa wskazuje na jego wąskie zastosowanie, nie jest to jednak jedyna funkcja, którą takie narzędzia posiadają. Jak wykorzystać system CRM w codziennej pracy? O tym poniżej.

A co z tego będę miał?

Ład i porządek, ale to oczywiście nie wszystko, bo warto wyjść od wyjaśnienia czym jest to ładnie brzmiące zarządzanie relacjami z klientami. Otóż pracując z wieloma kontaktami naraz, bardzo łatwo o brak realizacji pewnych obietnic, takich jak na przykład ponowny kontakt za pół roku, wysyłka oferty w konkretny dzień, o konkretnej godzinie, follow-up i inne. Z jednej strony można stwierdzić, że każdy dobrze zorganizowany handlowiec potrafi zapanować nad swoją pracą, ale z drugiej – czy nie łatwiej automatyzować pewne procesy i mieć pewność, że nic nam nie umknie? Rozbudowane karty kontrahentów, planowanie działań, pola do robienia notatek, integracje z zewnętrznymi narzędziami, prognozy sprzedażowe i podobne, to jedynie niewiele co dobry system CRM potrafi. Każda z tych funkcji pozwoli nam czuwać nad perfekcyjnym zaopiekowaniem klienta od A do Z. Ponadto, to doskonałe rozwiązanie do obserwacji i wyciągania wniosków – a to wszystko za sprawą automatycznych raportów, które są idealną bazą do natychmiastowego reagowania i bieżącego dostosowywania procesów do sytuacji, o znacznej oszczędności czasu nie wspominając.

Co się dzieje, kiedy w firmie nie ma systemu CRM?

Bardzo często, gdy nie korzystamy z systemów CRM, chwytamy się tego co pod ręką – czy to arkusze kalkulacyjne, papierowe notatniki, karteczki na monitorach, czy też tablice korkowe, pliki tekstowe i inne, które niosą duże ryzyko chaosu. Dlaczego te metody nie są tak efektywne jak systemy CRM? Tradycyjne rozwiązania w dobie digitalizacji zaczynają być czasochłonne i niewystarczające. Nie trzeba daleko szukać – wystarczy posłużyć się przykładem urlopu – co w przypadku, kiedy wyjeżdżamy, a wraz z naszą nieobecnością znika nasz wewnętrzny soft, czyt. pamięć, a klient w międzyczasie kontaktuje się z naszym zastępcą w pilnej sprawie, w którą wtajemniczeni jesteśmy tylko my lub – co gorsza, nasz współpracownik ma stos notatek, w których nie potrafi się odnaleźć? Jest na to rozwiązanie – właśnie system CRM, którego wyszukiwarka pokaże nam całą historię pracy na kliencie. To duże ułatwienie i oszczędność czasu dla osób pracujących w sprzedaży, ale nie tylko. Jest tylko jeden haczyk – trzeba realnie pracować na narzędziu, pilnować aktualizacji, dodawania zadań i notatek.

To warto czy nie?

Systemy CRM zostały stworzone z myślą o wygodzie i optymalizacji naszej pracy. Pozwalają zarządzać danymi kontrahentów w przejrzysty i szybki sposób oraz z dowolnego miejsca na ziemi – w wielu rozwiązaniach wystarczy nam dostęp do Internetu. Czy warto zacząć korzystać? Badanie przeprowadzone przez Salesforce przychodzi nam z odpowiedzią, mówiąc, że korzystanie z systemów CRM zwiększa sprzedaż nawet o 29%, co jest imponujące. Jaki zatem system wybrać? Obecnie na rynku znajdziemy wiele rozwiązań z przeróżnymi opcjami i funkcjonalnościami. Warto szukać i testować, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie dla siebie – wiele publikacji, takich jak recenzje, nagrania video czy ranking CRM z pewnością ułatwi proces wyboru docelowego narzędzia.

________________________________________________________________________
ARTYKUŁ SPONSOROWANY | Drogi czytelniku powyższy artykuł może być materiałem reklamowym (artykułem sponsorowanym), który został napisany lub zlecony przez reklamodawcę. 

Więcej artykułów

Artykuły